Sunday, 16 October 2016

Punca Abang Teksi Ini Berhijrah Kepada GrabCar !!

No comments :

KITA mungkin sudah biasa mendengar alasan kenapa pengguna memilih perkhidmatan kenderaan penumpang seperti GrabCar atau Uber, tetapi kali ini kita dengarkan perkongsian temu bual dengan seorang bekas pemandu teksi yang kini berhijrah kepada GrabCar.

Hanya mahu dikenali sebagai Hanif, bekas pemandu teksi bajet  Kuala Lumpur berusia pertengahan 30-an ini meluangkan masa hampir sejam bercerita kepada kami mengenai sebab-sebab dia beralih arah daripada pemandu teksi kepada GrabCar. Sebagai makluman, segala perbualan di bawah sudah disunting dan diolah semula bagi memudahkan pemahaman pembaca dan kami tidak dibayar untuk menyebelahi mana-mana pihak.


Sudah berapa lama abang bawa teksi?
Tidaklah lama sangat. Sejak 2012.
Bila pula masuk GrabCar?
Baru saja tiga bulan.
Mana lagi untung, GrabCar atau Teksi?
Sebenarnya, untung lebih kurang sama saja. Cuma bawa teksi ni leceh, banyak masalah dan kerenah. GrabCar lebih mudah.
Kenapa pula untung GrabCar dan Teksi lebih kurang sama saja?
Banyak kira-kiranya sebab masing-masing ada kelebihan dan kekurangan. Contohnya; tambang teksi lebih mahal dan kos minyak rendah sebab pakai gas (NGV), tetapi kekurangan teksi ialah pemandu macam abang dulu kena bayar 40 ringgit sehari kepada syarikat teksi, bersamaan RM1,200 sebulan. Kerja atau tak kerja mesti kena bayar.
GrabCar pula tambangnya murah sedikit dan kos minyak tinggi sebab guna petrol. Tapi bagusnya, abang tak perlu lagi nak bayar bulan-bulan. Kos petrol abang buat GrabCar sekarang ini pun tak cecah sampai RM1,200 sebulan. Kalau ada rezeki lebih, insya-Allah abang akan pasang tangki NGV.
Keseluruhannya, selepas ditolak campur, sama sahaja keuntungannya.
Bukankah GrabCar pun ada kenakan caj?
Memang ada. Tapi GrabCar tidaklah letak caj tetap 40 ringgit sehari macam syarikat teksi. Caj dikenakan bagi setiap trip penghantaran sahaja. Contohnya, kalau trip tu abang dapat RM10, GrabCar akan ambil 20 peratus atau RM2. Tapi, kalau tak buat apa-apa trip, mereka tak caj apa-apa pun. Cara GrabCar macam lebih adil.
Apa yang tidak adil dengan teksi?
Iyalah, kami bukan robot. Ada masa kami sakit, ada masa kami ada urusan peribadi dan keluarga serta hal-hal kecemasan. Bayangkan masa bawa teksi dulu abang pernah terlantar sakit selama seminggu. Sebaik saja sembuh terus kerja macam nak gila sebab fikir nak kejar 40 ringgit sehari yang sudah tertangguh seminggu. Hati rasa berat, tak tenang. Bila buat GrabCar, kalau ada hal kecemasan tak adalah kepala asyik fikir nak bayar duit bulan-bulan kat orang lain. Nak pergi bercuti pun senang.
Bukankah bayaran bulanan teksi itu boleh dianggap sama saja dengan komitmen lain macam ansuran kereta dan pinjaman perumahan?
Macam sama tapi tak sama. Ansuran kereta atau apa-apa pinjaman ialah komitmen yang kita cari sendiri dan boleh dielakkan. Ada pilihan di situ. Sebaliknya, teksi ialah benda (medium) kami cari makan. Macam orang kerja ofislah, mereka bekerja guna laptop atau komputer. Kalau kita bos, takkanlah kita nak suruh staf bayar sewa laptop? Nak caj boleh. Tapi berpada-padalah, mesti ada timbang rasa.
Kalau tak silap, pemandu teksi diberikan tempoh masa sebelum status teksi diubah kepada pemilikan individu. Tak perlu lagi bayar kepada syarikat teksi?
Ya, tapi tempoh tersebut agak lama dan meletihkan. Ramai yang surrender. Ikut oranglah. Orang macam abang memang tak tahan. Mungkin sebab kena ikut banyak peraturan (gelak).
Peraturan macam mana?
Kena buat pemeriksaan Puspakom, kena pakai kemeja putih, kena bayar bulan-bulan. Kereta mesti kena standard. GrabCar tak wajibkan semua itu. Mereka cuma kenakan syarat usia kereta mesti tidak lebih lima tahun. Duit pengeras (deposit) pun tak ada.
Kalau tak ada pemeriksaan Puspakom bermakna kereta pemandu GrabCar tidak selamat?
Logiknya, mana satu lebih selamat, kereta berusia bawah lima tahun atau teksi berusia 20 tahun yang Puspakom periksa? Itu baru isu selamat, sekarang jawap pula soalan ini, mana lagi selesa, kereta lima tahun atau teksi 20 tahun?
Lagi satu, abang malaslah nak buka cerita pasal duit tepi untuk cepatkan proses pemeriksaan Puspakom. Tanyalah pemandu teksi lain kalau tak percaya. Ada teksi dah macam nak luruh enjin tapi masih dibenarkan bergerak atas jalan. Ini yang buat pelanggan marah sebab bayarannya sama, tapi naik teksi yang keadaannya sendiri mahu ingatlah.
Tapi, kereta pemandu GrabCar tak ada ujian Puspakom!
Maaf cakap, ujian Puspakom mengarut! Sepatutnya, pengangkutan awam seperti bas sahaja diwajibkan ujian Puspakom. Teksi tak payahlah. SPAD (Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat) patut lantik bengkel-bengkel panel dan biarkan pemandu teksi hantar servis sendiri.
Apa relevan pemeriksaan Puspakom? Sebagai pemandu teksi, kereta itulah punca rezeki  dan sudah tentulah abang mahu kereta berada dalam keadaan baik. Macam pemotong kayu yang perlukan kapak tajam untuk tebang pokok. Takkanlah dia mahu kapaknya tumpul. Buat apa dia nak susahkan kerja sendiri. Jadi, dia pasti akan tajamkan kapaknya. Kenapa perlu orang lain sibuk-sibuk nak periksa kapak dia tajam atau tak?
Kereta buat GrabCar sekarang pun abang servis ikut masa bila sampai tempoh. Lagipun kereta sendirikan? Kereta cari makan pula tu.
Ramai pemandu teksi yang kerja betul-betul dan ramai juga yang buat kerja teruk. Syarikat teksi dan SPAD ambil tindakan apa?” – Hanif, bekas pemandu teksi
Abang ada cakap tadi, untung GrabCar dan teksi lebih kurang sama saja. Kenapa tidak terus bawa teksi yang sah undang-undang?
Betul. Beza untung dan pendapatan antara GrabCar dan Teksi tak adalah ketara sangat. Pekerjaan memandu ini termasuk dalam kategori membanting tulang. Kalau kerja atau usaha lebih, dapatlah lebih. Jangan ingat perangai malas kita masa bawa teksi dulu akan buatkan kita untung lebih bila buat GrabCar.
Apa yang berbeza ialah cara kita bekerja dan dilayan. Walaupun pemandu GrabCar nampak lebih bebas dan santai, tapi kami terikat dengan garis panduan. Servis kami akan sentiasa dinilai mengikut rating bintang yang diberikan pelanggan. Jika teruk, kami akan digugurkan sebagai pemandu GrabCar. Bunyi macam menakutkan, tetapi apa mahu takut kalau servis kita bagus. Macam orang meniaga jugalah. Mesti kena senyum, manis muka dan beri layanan terbaik.
Tetapi, bagaimana SPAD pantau servis pemandu teksi? Apa mekanismenya? Keputusannya bertambah baik atau tiada apa-apa? Bukalah laman web, semua orang komplen pasal teksi Malaysia. Pelancong luar negara pun sesama mereka bagi tip supaya sesiapa yang datang Malaysia jangan naik teksi. Bacalah reviu Internet.
Kalau GrabCar bagus, kenapa pemandu teksi mogok bantah?
Siapa cakap? Bukan semua bantah. Sebenarnya ramai kawan abang yang dulu bawa teksi, tapi sekarang buat GrabCar sepenuh masa. Ada yang buat dua-dua, teksi dan GrabCar! Mereka yang bantah itu rata-ratanya golongan pemandu teksi senior atau kumpulan buta IT.
Pendek kata, mereka tak nak berubah sebab selesa dengan cara lama. Padahal pelanggan semakin hari semakin cerewet dan memilih. Tapi mereka peduli apa? Bayangkanlah semua pemandu teksi buat protes dengan berhenti jadi pemandu teksi dan daftar GrabCar. Tengoklah macam mana orang-orang atas sana melompat nanti. Barulah nak diubah itu ini. Barulah nak ambil hati pemandu teksi.
Apa insentif mereka bagi kepada pemandu teksi? Ramai pemandu teksi yang kerja betul-betul dan ramai juga yang buat kerja teruk. Syarikat teksi dan SPAD ambil tindakan apa? Berani ke buang mereka? Isunya mudah saja, bila kita beri servis bagus, pelanggan cari kita. Tambang mahal atau murah itu jatuh nombor dua

sumber : Pandulaju

No comments :

Post a Comment

Popular Posts